STEM : WALKING WATER

Aktiviti terkini | 2 Februari 2024

Tempat Aktiviti:
NADI Kg Sri Jaya

Nama VIP :
Tiada

Ringkasan Aktiviti :
Aktiviti STEM Walking Water ini dijalankan bertujuan untuk memupuk minat eksperimen sains kepada peserta. Kanak-kanak belajar tentang pencampuran warna. Tetapi selain itu, percubaan air berjalan membantu kanak-kanak belajar tentang tindakan kapilari juga. Apakah tindakan kapilari? Dalam percubaan ini, anda akan melihat bagaimana air bergerak ke atas tuala kertas bersama-sama dengan molekul pewarna makanan.

Di samping itu aktiviti ini dapat mengasah minda peserta supaya berfikir diluar kotak untuk membuat pengaliran warna keatas bahan yang telah disediakan.

Tujuan :
• Untuk belajar, melalui perbincangan dan pemerhatian, tentang kepentingan air, pelbagai cara kita menggunakannya, bagaimana ia boleh dibazirkan dan langkah-langkah yang boleh kita ambil untuk menyelamatkannya.

Butir-Butir Berkaitan Dengan Aktiviti :
• Persiapan program

Kebaikan / Kelebihan Aktiviti :
• Objektif pemantauan kualiti air adalah untuk mendapatkan maklumat kuantitatif tentang ciri-ciri fizikal, kimia, dan biologi air melalui persampelan statistik (Sanders et al. 1987). Jenis maklumat yang dicari bergantung kepada objektif program pemantauan.

Berikut adalah gambar sepanjang aktiviti dijalankan :